Niestety narosło mi też trochę zaległości blogowych więc, pomału bedę je nadrabiać.
Obecnie na ekspozycji stałej prezentowane są najstarsze pojazdy krakowskiej komunikacji zbiorowej tj. tramwaj konny (1882 rok), imitacja krakowskiego omnibusu konnego zbudowana w 1972 roku, wozy techniczne oraz kolekcja krajowych samochodów i motocykli.
Pierwsze omnibusy konne które dały początek miejskiej komunikacji zbiorowej na krakowskie ulice wyjechały w 1867 r. Ich trasa wynosiła około 3 km, wiodła od Mostu Podgórskiego do Dworca kolejowego. Omnibusy nie cieszyły się zbyt dużym uznaniem krakowian.
W 1882 roku utworzona została pierwsza linia wąskotorowego tramwaju konnego. Na potrzeby taboru przy ul. Św. Wawrzyńca wybudowano pierwszą remizę tramwaju konnego oraz stajnie dla zwierząt i kuźnia. W kolejnych latach remiza została rozbudowywana i przekształciła się w kompleks zajezdni i warsztatów, zachowując te same funkcje aż do roku 1992. Tramwaj konny funkcjonował w Krakowie do roku 1900 roku, kiedy to przewiózł ponad 1,5 miliona mieszkańców. W 1901 roku na dwóch istniejących liniach tramwaju konnego ruszył pierwszy elektryczny tramwaj wąskotorowy. Pierwsza zajezdnia tramwajów elektrycznych powstała przy ul. Św. Wawrzyńca.
Niemniej ciekawą ekspozycję w muzeum stanowią obiekty działu "Rzemiosło i przemysł" tworzące stałą ekspozycje "Krakowskie drukarstwo XV - XX w." urządzoną w remizie tramwaju konnego, najstarszym budynku zajezdni.
Na wystawie zobaczyć można bogatą historię krakowskiego drukarstwa, jak zmieniały się techniki stosowane przez drukarzy na przestrzeni dziejów.
W Muzeum znajduje się również nowa interaktywna wystawa "Wokół koła”. Jej cel stanowi naukę poprzez zabawę.
Bedąc z bratem na krakowskim Kazimierzu odwiedziliśmy Muzeum Inżynieri Miejskiej. Muzeum powstało z inicjatywy miłośników historycznych tramwajów, w wiekszości byli to pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie, którzy chcieli uchronić od zniszczenia nie użytkowane już wozy tramwajowe, dokumenty i urządzenia ilustrujące rozwój komunikacji zbiorowej w Krakowie.
15 lutego 1994 r. w hali zajezdni tramwaju elektrycznego wąskotorowego z 1901 r. przy ul. Św. Wawrzyńca otworzono Składnicę Taboru Zabytkowego przy MPK Kraków Sp. z o.o. Zbiory Składnicy, jak i samo miejsce, stały się zaczątkiem zbiorów Muzeum Inżynierii Miejskiej.Obecnie na ekspozycji stałej prezentowane są najstarsze pojazdy krakowskiej komunikacji zbiorowej tj. tramwaj konny (1882 rok), imitacja krakowskiego omnibusu konnego zbudowana w 1972 roku, wozy techniczne oraz kolekcja krajowych samochodów i motocykli.
Pierwsze omnibusy konne które dały początek miejskiej komunikacji zbiorowej na krakowskie ulice wyjechały w 1867 r. Ich trasa wynosiła około 3 km, wiodła od Mostu Podgórskiego do Dworca kolejowego. Omnibusy nie cieszyły się zbyt dużym uznaniem krakowian.
W 1882 roku utworzona została pierwsza linia wąskotorowego tramwaju konnego. Na potrzeby taboru przy ul. Św. Wawrzyńca wybudowano pierwszą remizę tramwaju konnego oraz stajnie dla zwierząt i kuźnia. W kolejnych latach remiza została rozbudowywana i przekształciła się w kompleks zajezdni i warsztatów, zachowując te same funkcje aż do roku 1992. Tramwaj konny funkcjonował w Krakowie do roku 1900 roku, kiedy to przewiózł ponad 1,5 miliona mieszkańców. W 1901 roku na dwóch istniejących liniach tramwaju konnego ruszył pierwszy elektryczny tramwaj wąskotorowy. Pierwsza zajezdnia tramwajów elektrycznych powstała przy ul. Św. Wawrzyńca.
W 1913 roku -Zarząd Miasta Krakowa finansuje i oddaje do użytku pierwszą linię normalnotorową Do wybuchu wojny w 1914 roku oddano dwie kolejne linie normalnotorowe, a tabor tramwajowy składał się z 27 wagonóworaz 6 sztuk wagonów przyczepnych.
14 lat później w 1927 roku Krakowska Miejska Kolej Elektryczna S.A. uruchamia pierwszą linię autobusową na trasie Barbakan - Prądnik Czerwony.
Ostatnia linia wąskotorowa w Krakowie zostaje zlikwidowana w 1952 roku.
Niemniej ciekawą ekspozycję w muzeum stanowią obiekty działu "Rzemiosło i przemysł" tworzące stałą ekspozycje "Krakowskie drukarstwo XV - XX w." urządzoną w remizie tramwaju konnego, najstarszym budynku zajezdni.
Na wystawie zobaczyć można bogatą historię krakowskiego drukarstwa, jak zmieniały się techniki stosowane przez drukarzy na przestrzeni dziejów.
W Muzeum znajduje się również nowa interaktywna wystawa "Wokół koła”. Jej cel stanowi naukę poprzez zabawę.
Ustawiono 30 stanowisk interaktywnych, teksty oraz ciekawostki dotyczące wykonywanego doświadczenia ukazują szeroką skalę zastosowania koła w działalności ludzkiej. Narzędzia rolnicze, pojazdy mechaniczne, zegary to tylko niektóre urządzenia prezentowane na wystawie, do konstrukcji których zostało wykorzystane koło.
Wszystkich serdecznie zachecam do odwiedzenia tego muzeum :)
Witam serdecznie nowe obserwatorki w moich skromnych progach :)
Witaj Ago, ja tez mam zaległości blogowe.Bardzo lubię Kraków, niestety w tym roku przefrunęłam tylko przez niego, zaledwie godzinę odpoczywając nad Wisłą. Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńTak zachęcająco napisałaś,że aż miałabym ochotę na taką wycieczkę:)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam :)
Ładne zdjęcia, pozdrawiam:))
OdpowiedzUsuńswietna wycieczka :)Fajne motorki ;))
OdpowiedzUsuńJa również witam po przerwie i dziękuję za pamięć :-) Piękną i pouszającą miałaś wyprawę! Pozazdrościć :-)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam ciepło
Koniecznie muszę się tam wybrać z córcią.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam:)
dzięki za oprowadzenie po Muzeum. Dzięki również za wizytę i miłe słowa :) Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńJak kiedyś się jeszcze zabłąkam w tamte strony to z pewnością odwiedzę to miejsce.
OdpowiedzUsuńPiękne są te stare automobile, chętnie przejechałabym się takim :)
OdpowiedzUsuńAle się cieszę,że dzięki Tobie mogę zwiedzić tak piękne Muzeum:)Dzięki.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam