niedziela, 1 kwietnia 2012

Tradycyjne kartki na Wielkanoc

Na początku chciałam bardzo podziękować Wam wszystkim, za życzenia urodzinowe, tyle ciepłych i serdecznych słów które zostawiłyście w komentarzach  pod poprzednim postem sprawiły mi wiele radości :)
Bardzo Wam  z serca dziękuje :)

 Dziś chciałam pokazać jeszcze kilka tradycyjnych kartek które zrobiłam dla bliskich na Wielkanoc


Wielkanoc to najstarsze i najważniejsze święto chrześcijańskie upamiętniające Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W chrześcijaństwie wprawdzie każda niedziela jest pamiątką zmartwychwstania Chrystusa, ale Niedziela Zmartwychwstania jest z nich najbardziej uroczysta. Wielkanoc zaczyna się już w sobotę po zachodzie słońca. Rozpoczyna ją liturgia światła. W kościołach kapłan święci ogień, od którego następnie zapala się Paschał - wielką woskową świecę, która symbolizuje zmartwychwstałego Chrystusa.
Podczas soboru nicejskiego w 325 roku ustalono, że będzie się ją obchodzić w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca.
To moje karteczki upamiętniające istotę tego święta







Pierwszą świąteczną kartkę wysłał najprawdopodobniej nastolatek, 16-letni londyński malarz William Maw Egley. Na  małym kartoniku napisał on bożonarodzeniowe życzenia i przesłał je wraz z kolorowym rysunkiem na jednej stronie do daleko mieszkającego przyjaciela. Jednak to nie Williama uznaje się za autora pierwszych kartek świątecznych, chociaż być może jego pomysł stał się inspiracją dla kolejnych twórców. Za wynalazcę świątecznych pocztówek uznaje się Szkota Thomasa Sturrock, który w 1841 roku stworzył   pierwszą kartkę Po dwóch latach na zlecenie dyrektora Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie Henry'ego Cole'a, wyprodukowano pierwsze drukowane kartki, wtedy to po raz pierwszy powstały kartki wykonane w ilościach hurtowych. Ich nakład wyniósł 1000 sztuk a przedstawiały one radosną rodzinę siedzącą przy suto zastawionym stole.
Tradycja wysyłania kartek pocztowych trafiła również do Polski, pojawił się problem z wymyśleniem polskiej nazwy dla tych pięknych wynalazków. W 1900 roku w Warszawie ogłoszono konkurs na nazwę karty pocztowej w języku polskim. Rozpatrywało pięć propozycji: "liścik", "listówka", "otwartka", "pisanka" i "pocztówka". Wybrano nazwę „pocztówka” której pomysłodawcą był sam Henryk Sienkiewicz
 Pierwsze kartki  wysyłano jako czarno-białe kartoniki. Na jednej stronie znajdował się adres, a na drugiej – życzenia. Po odzyskaniu niepodległości, pojawiły się ręcznie malowane pocztówki i zyskały sobie od razu dużą popularność. Pocztówki ważną rolę odgrywały w okresie II wojny światowej, za ich pośrednictwem ludzie dodawali sobie otuchy i ostrzegali przed zagrożeniem. Po okresie PRL-u i transformacji lat 90. kartki świąteczne ponownie przeżywały swój renesans. Dzisiaj wiele osób szczególnie młodych nie kontynuuje  tego pięknego zwyczaju wysłania tradycyjnych kartek, zastępuje je wysłanie wirtualnych kartek i smsów.

16 komentarzy:

  1. Aga,przede wszystkim-spóźnione,ale serdeczne życzenia z okazji urodzin!Dużo słonca w życiu i spełnienia marzeń!
    Uwielbiam bukiety z tylu róż-ile lat.Jesteś szczęściarą,tort też wspaniały dostałaś.
    Kartki ładne,poważne odpowiednie do tego święta.Historie,które przytaczasz są tak ciekawe,że czytam je z zapartym tchem.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniałe... takie podobno powinny być a nie jajeczka i kurczaczki...;) Ja niestety nie oparłam się chęci i wytworzyłam w sobotę same wesołości.:)
    Pozdrawiam Cię Aguś gorąco!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ach kochana wszystkiego najlepszego. spóżnione ale szczere:)
    widzę że jesteśmy ten sam rocznik:)
    Bardzo ładne te kartki które prezentujesz.
    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Karteczki piękne, dość klasyczne ale dodatkowo dodają im uroku soczyste wiosenne barwy :-) Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczne kartki, tekst wciągający :) Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  6. niesamowitą radością jest wysłać pocztą kartkę z życzeniami i miłym prezentem jest takową dostać. Faktycznie w dobie internetu zanikają tak wspaniałe tradycje.

    OdpowiedzUsuń
  7. Sliczne sa, jedna widzialam juz na blogu Ani :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurcze a mi znika okienko do komentarzy i tylko tak mogę napisać :(
      Śliczne karteczki Aguś mają w sobie coś z tamtego świata :)
      buziak

      Usuń
  8. Karteczki są śliczne a jaka radośc dostac taką karteczkę zrobioną przez kogos ręcznie
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. sliczne karteczki i jakie fajne masz dziurkacze brzegowe :)) ja jestem z tych osob, co tradycje wysylania kartek kultywuja :) zawsze wypisywalam kartki mojej babci, a teraz przejelam zwyczaj. Co roku jakies 15 idzie w Polske i swiat :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję za te historię!
    Uwielbiam pocztówki! Zapewne już pisałam, że je zbieram :) U nas jeszcze się mówi widokówki, ale to raczej o tych z krajobrazami, wedutami...ale ja uwielbiam wszystkie! Kiedyś miałam chęć przysyłać sobie pocztówki z miejsc w których byłam, ale zrezygnowałam, bo jak to wygląda przysyłać sobie kartki, kto to widział!?! Szkoda, że tego nie zrealizowałam, ech te moje nie zrealizowane pomysły...więcej ich było...
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Tradycyjne, ale piękne karteczki!

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja też uważam że karteczki są śliczne :-)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne kartki,też jestem zwolenniczką wysyłania kartek,a historia powstania pocztówek jest niezwykle ciekawa,nie wiedziałam tego,dzięki,no i spóźnione,ale nie mniej serdeczne życzenia urodzinowe

    OdpowiedzUsuń