piątek, 20 lipca 2012

Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie

Dwa tygodnie urlopu zleciały bardzo szybko, w każdy dzień spotykałam się ze znajomymi odwiedzałam przyjaciół i rodzinę. Czasu nie starczyło dla Wszystkich dostateczenie dużo ale obiecuje, że nadrobimy to następnym razem :)

Niestety narosło mi też trochę zaległości blogowych więc, pomału bedę je nadrabiać.

Bedąc z bratem na krakowskim Kazimierzu odwiedziliśmy Muzeum Inżynieri Miejskiej. Muzeum powstało z inicjatywy miłośników historycznych tramwajów, w wiekszości byli to pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie, którzy chcieli uchronić od zniszczenia nie użytkowane już wozy tramwajowe, dokumenty i urządzenia ilustrujące rozwój komunikacji zbiorowej w Krakowie.

15 lutego 1994 r. w hali zajezdni tramwaju elektrycznego wąskotorowego z 1901 r. przy ul. Św. Wawrzyńca otworzono Składnicę Taboru Zabytkowego przy MPK Kraków Sp. z o.o. Zbiory Składnicy, jak i samo miejsce, stały się zaczątkiem zbiorów Muzeum Inżynierii Miejskiej.

Obecnie na ekspozycji stałej prezentowane są najstarsze pojazdy krakowskiej komunikacji zbiorowej tj. tramwaj konny (1882 rok), imitacja krakowskiego omnibusu konnego zbudowana w 1972 roku, wozy techniczne oraz kolekcja krajowych samochodów i motocykli.


Pierwsze omnibusy konne które dały początek miejskiej komunikacji zbiorowej na krakowskie ulice wyjechały w 1867 r. Ich trasa wynosiła około 3 km, wiodła od Mostu Podgórskiego do Dworca kolejowego. Omnibusy nie cieszyły się zbyt dużym uznaniem krakowian.

W 1882 roku utworzona została pierwsza linia wąskotorowego tramwaju konnego. Na potrzeby taboru przy ul. Św. Wawrzyńca wybudowano pierwszą remizę tramwaju konnego oraz stajnie dla zwierząt i kuźnia. W kolejnych latach remiza została rozbudowywana i przekształciła się w kompleks zajezdni i warsztatów, zachowując te same funkcje aż do roku 1992. Tramwaj konny funkcjonował w Krakowie do roku 1900 roku, kiedy to przewiózł ponad 1,5 miliona mieszkańców. W 1901 roku na dwóch istniejących liniach tramwaju konnego ruszył pierwszy elektryczny tramwaj wąskotorowy. Pierwsza zajezdnia tramwajów elektrycznych powstała przy ul. Św. Wawrzyńca.

W 1913 roku -Zarząd Miasta Krakowa finansuje i oddaje do użytku pierwszą linię normalnotorową Do wybuchu wojny w 1914 roku oddano dwie kolejne linie normalnotorowe, a tabor tramwajowy składał się z 27 wagonóworaz 6 sztuk wagonów przyczepnych.

14 lat później w 1927 roku Krakowska Miejska Kolej Elektryczna S.A. uruchamia pierwszą linię autobusową na trasie Barbakan - Prądnik Czerwony.

Ostatnia linia wąskotorowa w Krakowie zostaje zlikwidowana w 1952 roku.

Niemniej ciekawą ekspozycję w muzeum stanowią obiekty działu "Rzemiosło i przemysł" tworzące stałą ekspozycje "Krakowskie drukarstwo XV - XX w." urządzoną w remizie tramwaju konnego, najstarszym budynku zajezdni.

Na wystawie zobaczyć można bogatą historię krakowskiego drukarstwa, jak zmieniały się techniki stosowane przez drukarzy na przestrzeni dziejów.

W Muzeum znajduje się również nowa interaktywna wystawa "Wokół koła”. Jej cel stanowi naukę poprzez zabawę.


Ustawiono 30 stanowisk interaktywnych, teksty oraz ciekawostki dotyczące wykonywanego doświadczenia ukazują szeroką skalę zastosowania koła w działalności ludzkiej. Narzędzia rolnicze, pojazdy mechaniczne, zegary to tylko niektóre urządzenia prezentowane na wystawie, do konstrukcji których zostało wykorzystane koło.

Wszystkich serdecznie zachecam do odwiedzenia tego muzeum :)


Witam serdecznie nowe obserwatorki w moich skromnych progach :)

10 komentarzy:

  1. Witaj Ago, ja tez mam zaległości blogowe.Bardzo lubię Kraków, niestety w tym roku przefrunęłam tylko przez niego, zaledwie godzinę odpoczywając nad Wisłą. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak zachęcająco napisałaś,że aż miałabym ochotę na taką wycieczkę:)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. swietna wycieczka :)Fajne motorki ;))

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również witam po przerwie i dziękuję za pamięć :-) Piękną i pouszającą miałaś wyprawę! Pozazdrościć :-)
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  5. Koniecznie muszę się tam wybrać z córcią.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. dzięki za oprowadzenie po Muzeum. Dzięki również za wizytę i miłe słowa :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak kiedyś się jeszcze zabłąkam w tamte strony to z pewnością odwiedzę to miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne są te stare automobile, chętnie przejechałabym się takim :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale się cieszę,że dzięki Tobie mogę zwiedzić tak piękne Muzeum:)Dzięki.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń