poniedziałek, 21 stycznia 2013

Dzień Babci i imieniny Agnieszki

Dzisiaj 21 stycznia w Polsce, Bułgarii i Brazylii obchodzony jest Dzień Babci – święto to obchodzone jest dla uhonorowania wszystkich babć, które nie tylko troszczą się o swoje wnuki ale także je rozpieszczają. W tym  dniu wnuki składają życzenia swoim babciom, wręczając laurki czy słodkie czekoladki. Dobrym prezentem dla babci może byc także słodki bukiet :) Święto to obchodze jest również w  Hiszpanii  26 lipca, we Francji w pierwszą niedzielę marca natomiast w Wielkiej Brytanii  - National Grandparents Day obchodzony jest w pierwszą niedzielę października.


W Ameryce odpowiednikiem naszych świąt Dnia  Babci i Dziadka jest Narodowy Dzień Dziadków, National Grandparents Day. Nie jest to święto rozdzielonym na dwa dni ale obchodzone wspólnie w pierwszy poniedziałek września.
W USA jest to święto oficjalnie zatwierdzone przez Kongres i prezydenta, ustanowione w 1978 roku przez Jimmy'ego Cartera
Dzień ten ma swój oficjalny hymn A Song For Grandma And Grandpa ("Piosenka dla Babci i Dziadka"), a symbolem tego dnia jest niezapominajka
W Irlandii święto to nie jest obchodzone.


Pomysł powstania tego święta w Polsce pojawił się w tygodniku "Kobieta i Życie" w 1964 roku. Rok później święto to zaczął popularyzować "Express Poznański" a w 1966  "Express Wieczorny" ogłosił dzień 21 stycznia "dniem babci. Później powstała również tradycja obchodzenia Dnia Dziadka.


Dzień ten ma za zadanie uświadomić dzieciom, jak wiele zawdzięczają swoim dziadkom i zachęcać wnuki do pomocy najstarszym członkom rodziny. Bo przecież jak pisała Wanda Chotomska w swoim wierszu "U babci jest słodko"


Kiedy tata basem huknie, 
kiedy mama cię ofuknie, 
kiedy patrzą na człowieka okiem złym - 
to do kogo człowiek stuka, 
gdzie azylu sobie szuka, 
to do kogo, to do kogo tak jak w dym? 

U babci jest slodko, 
świat pachnie szarlotką. 
No proszę , zjedz jeszcze ździebełko 
i głowa do góry ! 
Odpędzę te chmury 
i niebo odkurzę miotełką. 

Nie ma jak babcia, 
jak babcię kocham, 
bez babci byłby kiepski los. 
Jak macie babcię to się nie trapcie, 
bo wam nie spadnie z głowy włos. 

U babci jest słodko, 
świat pachnie szarlotką, 
a może chcesz placka spróbować? 
Popijasz herbatę i słońce nad światem 
już świeci jak złoty samowar. 

Wszystkie wnuki , nawet duże, 
nawet takie po maturze, 
nawet takie z długą brodą aż po pas, 
niech do babci lecą z kwiatkiem 
i zaniosą na dokładkę tę piosenkę, 
którą śpiewa każdy z nas. 

Dzisiaj swoje imieniny obchodzą też Agnieszki o której pisałam tutaj
Ja niestety swoich imienin nie obchodzę dzisiaj ale 20 kwietnia.
Wszystkim babciom z okazji ich święta i dzisiejszym solenizatkom życzę

Szczęścia, by każdy dzień przynosił radość
Radości, by uśmiech nie znikał z Waszej twarzy
Uśmiechu, by przeganiał zmartwienia
Beztroski, by żyć w pomyślności i zdrowiu
Pomyślności i zdrowia, by realizować marzenia
Spełnienia marzeń, by odnaleźć szczęście...


Przesyłam również  wirtualnie moje  słodkie bukiety dla Was, które są doskonałe także na tę okazje :) 

Ps. Moje drogie blogowe koleżanki, powstało mi troszkę zaległości w odwiedzaniu Waszych blogów, które mam nadzieję szybko nadrobić. Ostanio doba jest dla mnie za krótka :( dziękuję Wam za odwiedziny i wszystkie miłe słowa, które dodają mi werwy :)

A jutro będą bukiety dla dziadka :)

7 komentarzy:

  1. Śliczne słodkie bukieciki Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  2. cudne bukieciki - wszystkie :-)
    pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczne bukiety.
    Nie widziałam, że w Irlandii nie obchodzi się Dnia Babci... :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Aguś! Cudne te bukiety:) Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dowiedziałam się sporo ciekawostek o których nie wiedziałam, dotyczących dnia babci.Bukiety przesłodkie:))No i jeszcze dowiedziałam się ,że obchodzisz imieniny w tym samym dniu co moja córka, również Agnieszka:)))
    Moc serdeczności posyłam.

    OdpowiedzUsuń