niedziela, 25 marca 2012

Pisanki - kartki wielkanocne

Czas Wielkanocy coraz bliżej w tym roku. Postanowiłam sama zrobić karteczki dla rodziny i znajomych. Są to moje pierwsze karteczki wielkanocne zrobiłam je według kursów w Cafeart oraz w Scrap Akademii.

Do ozdobienia pisanek użyłam kolorowych wstążeczek i piórek.
Robienie kolorowych pisanek to jeden ze zwyczajów wielkanocnych mają one symbolizować rodzącą się do życia przyrodę, a w chrześcijaństwie nadzieję która wynika z wiary w Zmartwychwstanie Chrystusa.
To moje wielkanocne kartkowe pisanki :)

pisanka pomarańczowa

zielono-żółta

czerwona

kolorowa

niebiesko -żółta

zielona w kratkę

pomarańczowo - żółta

Tradycje robienia pisanek pochodzą z terenów sumeryjskiej Mezopotamii. Zwyczaj malowania jajek znany był już od czasów cesarstwa rzymskiego. W Polsce najstarsze pisanki, pochodzą z końca X wieku. Wzory rysowania na pisankach wykonywano roztopionym woskiem, a następnie wkładano je do barwnika np: z łupin z cebuli, które nadawały im brunatnoczerwoną barwę. W procesie chrystianizacji pisankę włączono do elementów symboliki wielkanocnej.
Dawniej zdobieniem pisanek zajmowały się wyłącznie kobiety, mężczyźnie wówczas nie wolno było wchodzić do izby. Jeśliby się tak zdarzyło, odczyniano urok, który intruz mógł rzucić na pisanki. Na początku Kościół zabraniał jedzenia jajek w czasie Wielkanocy. Zakaz ten został cofnięty w XII wieku, należało jednak odmówić przed posiłkiem specjalną modlitwę. Wynikało to z dążenia do rozdzielenia tradycji Kościoła od obrzędów pogańskiego święta związanego z kultem zmarłych, w których jajko początek nowego życia odgrywało ważną rolę.

23 komentarze:

  1. slicznie Ci wyszly te jajeczka i jakie rowniutkie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Urocze są Twoje karteczki... podziwiam :)))
    Miłego niedzielnego wieczoru.

    OdpowiedzUsuń
  3. śliczne wszystkie

    OdpowiedzUsuń
  4. Śliczne są te kartki, aż nie chce mi się wierzyć, że robisz je pierwszy raz! Piórka dodają niesamowitego uroku!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Sporo karteczek i pięknie z tymi piórkami wygladają!

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze u Ciebie sie czegoś ciekawego dowiem :) Pisanki śliczne :)

    OdpowiedzUsuń
  7. dziękuje za odwiedzinki...ale kolorowo u Ciebie za sprawa Twoich kolorowych pisanek!Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne kartki,świetnie sobie poradziłaś z pomocą kursików!Głosuję na kraciastą!Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ładne karteczki, samych ciekawych rzeczy można się u Ciebie dowiedzieć

    OdpowiedzUsuń
  10. wszystkie cudownie radosne:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kartki wyszły bardzo ładnie i na pewno ucieszą adresatów:)I zawsze miło mi się czyta takie informacyjne wstawki.Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. kOLEJNA CIEKAWA INFORMACJA I ...SUPER JAJECZKA:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Śliczne kartki, ta ostatnia podoba mi się najbardziej, piękny ciepły kolor i subtelny wzór.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wszystkie karteczki są piękne i bardzo radosnych kolorkach.

    OdpowiedzUsuń
  15. Śliczne te karteczki.I jak zwykle można się dowiedzieć wielu ciekawostek.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  16. fajny pomysł z tym wykorzystaniem piór

    OdpowiedzUsuń
  17. Aguś, jak znajdziesz wolną chwilkę, proszę napisz czy dostałaś moje dane do wymianki. Buziaczki :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam pisankowe kartki : Twoje wyszły pięknie i kolorowo :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wow jakie kolorowe :) przesliczne, moja faworytka jest niebieska pisanka. Cudne

    OdpowiedzUsuń
  20. Śliczne! A jedna z tych piękności jest już moja!!!
    Dziękuję Agnieszko :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Aga ale śliczne karteczki.... ja w tym roku chyba się nie zabiorę do pracy. Po pierwsze na leżąco chyba nie da rady.. a po drugie nie mam weny :(
    Aga zupełnie zapomniałam o tym święcie i nagrodach jakie zbierasz... :( Bardzo mi przykro, że obiecałam CI jakieś drobiazgi i nic nie wysłałam.... Jeżeli znajdę możliwość to coś spróbuję wysłać... choć nie będzie to nic wielkiego.

    OdpowiedzUsuń